Üks epohh läbi aegade ühe kõige kasumlikuma firma elukaares saab läbi – Steve Jobsi 2007. aastal turule toodud iPhone’ide müügi kasv näib olevat haripunktist läbi.
- Õnnelik uue iPhone'i omanik Pekingis, kus mudelid iPhone 6s ja iPhone 6s Plus tulid müüki eelmise aasta sügisel. Foto: Scanpix/Reuters
Hüperkiire kasvu jätkumist ei suuda enam tagada ka kaubamärgitundlik
Hiina keskklass, mis on seni olnud firma koduturu järel kõige entusiastlikum
Apple’i nutitelefonide ostja. Hiina uusaasta müügihooaeg alles tuleb, kuid sellest hoolimata prognoosib Apple järgmises kvartalis esimest korda enam kui 10 aasta jooksul käibe langust.
Avalikustades oma
majandusaasta esimese kvartali tulemusi, püüdis Apple investorite tähelepanu juhtida nutitelefonide kõrval teenuste sektorile, kus kasv on kiire. Kuna aga kaks kolmandikku Apple’i käibest annab iPhone’ide müük, pole ime, et investorid muust suuremat ei hooli.
„Neil on ka muid tooteid ja neil on potentsiaali turule tulla uute toodetega, kuid iPhone’ide müügi kasvu aeglustumine jätab liiga suure augu,“ ütles Abhey Lamba USA firmast Mizuho Securities agentuurile Bloomberg. Ta tõi näite, et kui iga iPhone’i müügist teenitakse 300 dollarit, siis Apple Pay kaudu tuleb teha vähemalt 60 000 tehingut, et teenida 100 dollarit.
Detsembris lõppenud Apple’i majandusaasta esimeses kvartalis müüs firma 74,8 miljonit iPhone’i, mis märkis läinud aasta sama ajaga võrreldes väiksemat kui 1% suurust kasvu. Kui mullu paisutas müüki uue suure ekraaniga iPhone’i turule tulek, siis uuemates mudelites pole nii silmnähtavaid uuendusi, mis kannustaks tarbijaid telefoni vahetama. Jooksva kvartali kohta antud käibeprognoos märkis läinud aasta sama ajaga võrreldes ligi 11% suurust langust.
Apple’i aktsia reageeris majandustulemuste avaldamisele päeva sees enam kui 3% langusega. iPhone’ide müügi võimalik kahanemine on aktsiat survestanud juba möödunud aasta sügisest saadik.
Lisaks iPhone’idele on nõudlus vähenenud ka teiste Apple’i toodete järele. iPade müüdi jõulukvartalis 16,1 miljonit, prognoositud 17,3 miljoni asemel. Maci arvutite müük kahanes oodatud 5,8 miljoni asemel 5,31 miljonile. Eelmine kvartal oli esimene jõulukvartal ka Apple'i kelladele, kuid eraldi selle müügikäivet firma ei teatanud.
Teenuste tähtsus alahinnatud
Küll aga rõhutati esimest korda arvukat Apple’i seadmete kasutamist (enam kui miljard seadet aktiivses kasutuses) erinevate teenuste kasutamiseks. Teenustelt teenis Apple eelmises kvartalis 5,5 miljardit dollarit, mis märgib aastatagusega võrreldes 15% suurust kasvu. Firma finantsjuht Luca Maestri ütles Bloombergile, et näeb just teenuste sektori laiendamises edaspidi üht kasvuallikat, mida aktsia hind praegu liiga vähe arvesse võtab. Mullu teenis firma Maestri sõnul sektorist, kuhu alla käivad Apple Store, Apple Music, iCloud, Apple Pay ja muud teenused 31 miljardit dollarit, mis teeb Apple’ist maailma ühe suurima internetiteenuste pakkuja.
- Apple'i juht Tim Cook. Foto: EPA
Apple’i juht Tim Cook ütles ajalehele Wall Street Journal, et on jätkuvalt optimistlik ning näeb kasvu nii iPadide kui ka teenuste sektoris. „Me ei ela 90 päeva pikkuste kvartalite kaupa ja me ei investeeri 90 päeva pikkuste kvartalite kaupa,“ ütles Cook, väljendades veendumust, et firma on õigel kursil.
See tähendab ka seda, et Hiinas on plaanis investeerimist jätkata, ehkki riigi majanduses on keerulised ajad.
Hiina turg on siiani aidanud Apple’il korvata müügikasvu aeglustumist USAs, Euroopas ja Jaapanis. Eelmisel majandusaastal kasvas Apple’i müük Hiinas, Taiwanis ja Hongkongis kokku 84%, 58,7 miljardile dollarile (mujal maailmas oli kasv 16%). Kuid nüüd tunnistas Tim Cook konverentsikõnes ajakirjanikele, et Hiina majanduses on nõrkuse nähud.
„Me ei tõmba koomale,“ tsiteeris Cooki agentuur Bloomberg. „Õnneks oleme piisavalt tugevad, et investeerimist jätkata ja me arvame, et pikas perspektiivis on see Apple’i huvides.“ Hiina osakaal Apple’i globaalses käibes on ca 25%.
Hiinas pikaajalised sihid
Demograafilised trendid Hiinas kõnelevad selle strateegia kasuks. Praegu kasutab ligi 80% hiinlastest alles vanemaid mobiiltelefoni mudeleid – nii on nutitelefonidele kasvuruumi. Cook viitas, et kui 2010. aastal hinnati keskklassi suuruseks 50 miljonit inimest, siis aastaks 2020 kasvab see 500 miljonile. Perspektiivis on Apple’ile soodne ka Hiina majanduses praegu valuga toimuvad muutused, mis suunavad majanduse kasvumudeli investeeringutelt enam tarbimisele. „Mina hädakuulutustele alla ei kirjuta,“ ütles Cook.
Wall Street Journal kirjutas, et Apple’i käsi on Hiinas paremini käinud kui teistel USA tehnoloogiahiidudel. Ühelt poolt pole pakutav kaup poliitiliselt sedavõrd tundlik kui näiteks suhtlusvõrgustiku platvorm. Teisalt on osatud ametivõimudega läbi saada. Hiinas App Store’ist dalai-laamat puudutavaid äppe ei leia. Tim Cook on viimasel kolmel aastal Hiinat väisanud sagedamini kui ühtegi teist riiki.
Apple on Hiina turul kolmas suurim nutitelefonide müüja kodumaiste tootjate Xiaomi Inc ja Huawei Technologies Co järel. Praegu on ka Hiinas iPhone’ide müügi kasv aeglustunud, sest sealgi on kõrgema hinnaklassi segmendis turg küllastumas. Cowen&Co analüütik Timothy Arcuri prognoosib, et kiire kasvu lootust on Apple’il edaspidi ka Hiinas madalama hinnaklassi nutitelefonide segmendis, millest Apple seni eemale on hoidnud.
Klientide lojaalsuse hoidmiseks pakub Apple Hiinas ka järjest rohkem teenuseid. Laienetakse väljaspool keskusi, kus kasvuvõimalused on suuremad. Tooteid ja reklaami on kohandatud enam vastavaks kohalikule maitsele (näiteks kuldsed iPhone’id). iPhone on Hiinas jätkuvalt staatuse sümbol – jaanuaris küsitles Bank of America Merrill Lynch veidi enam kui tuhandet Hiina tarbijat, kellest 39% plaanis järgmiseks nutitelefoniks osta iPhone’i. 25% eelistas Huaweid.
Nutitelefonide turu lõi suuresti iPhone’i turule tulek 2007. aastal ning ükski teine firma pole sellest nii palju kasu saanud. Kuid turu kasv ei jätku enam kahekordsete numbritega. See annab Apple’i kõrval tunda ka teiste tootjate majandusnäitajates.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.